Z bioodpadu se stane palivo. Technologii vyvinuli v České republice

Třebíčská firma vyvinula technologii na výrobu paliva z bioodpadu. Ročně ho v České republice vznikne 2,5  milionů tun.

Třebíčská společnost VIA ALTA vyvinula ve spolupráci s brněnskou Mendelovou univerzitou technologickou linku na výrobu paliva z biologicky rozložitelného odpadu. Umožňuje zpracovat na palivo odpady, které se vozí do kompostáren nebo do bioplynových stanic. Na ochranu tohoto technického řešení Úřad průmyslového vlastnictví vydal užitný vzor.

Stroj na výrobu paliva z bioodpadu | Via Alta

 

Vývoj technologie, který podpořila Technologická agentura ČR, trval přibližně tři roky. „Výstupním materiálem je sypká směs, kterou je následně možno briketovat, granulovat nebo jinak tvarově upravit,“ uvedl ředitel společnosti Jakub John. Firma už podle něj má u této technologie první poptávky z tuzemska a z některých dalších zemí, jako je Chorvatsko, Rusko a Vietnam. Orientační cena základního modelu začíná na 200 000 eur (v aktuálním přepočtu 5,28 milionu korun).

Roční produkce biologicky rozložitelného odpadu v Česku podle tiskové zprávy společnosti převyšuje 2,5 milionu tun. Novou technologickou linku by podle firmy mohli kupříkladu na zpracování části odpadu využívat provozovatelé kompostáren, pokud nemají stálý odbyt pro kompost. Uplatnit by se mohla také třeba u výrobců tepla a elektřiny z biomasy.

Jak funguje stroj, který vyrábí palivo

Na vstupu je materiál ze svozů biologicky rozložitelného odpadu. Příprava materiálu se ve své podstatě neliší od provozu konvenční kompostárny. Materiál dále putuje do drtiče, který jej zhomogenizuje a rozdrtí na požadovanou frakci. Takto připravený materiál je volně skladován pro jednu až dvě dávky do reaktorové části.

Následně je připravený materiál dopraven do bioreaktoru a spouští se proces hygienizace. Po ukončení procesu hygienizace následuje přeložení materiálu do sušárny za pomoci dopravníku a mechanismů, kde startuje proces sušení. Potom obsluha vyprázdní objem produktu ze sušárny pomocí vyprazdňovacího mechanismu. Finální produkt je vyskladněn do přepravního kontejneru. Celá linka pracuje v poloautomatickém režimu, ale je také plně nahraditelná automatickými pokyny. Orientační cena základního modelu technologie začíná na částce 200 000 EUR.

Autro: kar
Zdroj: ct