Vědci v Chemparku Záluží u Litvínova testují nové látky, jež by mohly nahradit nyní používaná biopaliva, vyráběná třeba z řepky. Do pohonných hmot by se tak od roku 2020 mohla přidávat biopaliva ze zpracovaného fritovacího oleje, slámy, pilin či vodních řas, vyrobená v Záluží.
Ilustrační snímek. | foto: ALS
Od zmíněného roku 2020 totiž začínají pro automobily platit ještě přísnější emisní limity.
„Zkoumáme možnosti separace a následného zpracování produktů na rafinérských technologiích. Pro tento účel využíváme pokusné testovací jednotky pořízené v rámci modernizace výzkumného centra z evropských fondů,“ vysvětlil Jiří Hájek, ředitel úseku vývoje a inovací Unipetrol výzkumného vzdělávacího centra.
Do mezinárodního projektu COMSYN, který má za úkol snížit náklady na zpracování nových biopaliv až o 35 procent, se zapojili i vědci z Finska, Německa a Itálie.
„V rámci projektu COMSYN probíhá příprava, která by v budoucnu měla umožnit zpracování dostupného množství produktů na reálných jednotkách,“ sdělil Hájek.
Suroviny, které Evropská unie povoluje používat, mají však jednu nevýhodu. V Evropě jich je v současné době nedostatek a výzkumníci je musejí dovážet i z Číny.
Odborníci z rafinerie tak již dnes testují zpracování použitého rostlinného oleje, jehož nákupní cena převyšuje cenu rostlinného oleje v běžném obchodě.
„Pokud získáme prostředky z veřejných zdrojů, plánujeme zkoumat procesy s pěstováním vodních řas v otevřených vodních nádržích a jejich následné využití jako energetické suroviny,“ dodal Hájek.
Autor: Zuzana Mendlová
Zdroj: idnes.cz