V Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA

V zatím malé továrně v pražských Letňanech se dnes slavnostně rozběhla výroba revolučních 3D baterií firmy HE3DA. Stojí za nimi český vědec Jan Procházka.

auto baterie HE3DA

Vpraco 1kWh baterie se čtyřmi moduly HE3DA, vlevo vpředu jeden ze starších prototypů | foto: Hybrid.cz

 

Projekt Jana Procházky sleduje magazín Hybrid.cz téměř už od samého počátku (viz. článek "Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie"). Dnešní slavnostní spuštění výroby v Letňanech je tak na jednu stranu pomyslným vyvrcholením několikaletého výzkumného projektu. Na druhou stranu je to ale teprve začátek.

Šlo o akci, které se zúčastnil kromě mnoha vlivných lidí z byznysu mimo jiné i náměstek ministra průmyslu, který zastupoval samotného původně ohlášeného ministra. V zaplněném stanu před provozem HE3DA to doslova vřelo. Bylo cítit, že tohle by mohl být pro český průmysl a celé Česko zásadní posun, který by mimo jiné možná mohl být dalším důvodem, proč by Tesla mohla postavit svou evropskou továrnu právě u nás.

Moduly baterií HE3DA lze vyrábět prakticky na přání | foto: Hybrid.cz

 

Vynález českého vědce Jana Procházky bude znamenat průlom v oblasti skladování energie. Baterie, kterou dnes začala v Praze vyrábět společnost HE3DA, totiž dokáže sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za velmi nízkou cenu, přitom však s vysokou bezpečností.

Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením, bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu.

Hlavní výhody baterií HE3DA

  • Minimálně se zahřívají, jsou prakticky nehořlavé, neexplodují
  • Díky tomu jsou mechanicky odolné, můžete je i prostřelit a stále fungují
  • Škálovatelná levná výroba (podle Procházky jsou baterie až o polovinu levnější než konkurence)
  • Univerzální využití - energetika, elektromobilita, skladování energie

Druhý typ, s tenčími elektrodami, umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. Například jako rychlá záloha proudu pro vykrývání špiček či výpadků. V současnosti se baterie naplno nabije již za dobu kratší než jedna hodina.

Procházka demonstroval jednu z hlavních výhod svých baterií na názorné ukázce. Hlavním problémem je u běžných li-ion baterií možnost vznícení separátoru. HE3DA si v Letnaněch vyrábí separátor vlastní, nehořlavý. Že skutečně nehoří jsme se mohli přesvědčit, když se jej Porcházka snažil uškvařit letlampou.

A takhle se zkoušela odolnost bateriových článků - bouchalo se do nich palicí, kladivem a dokonce i střílelo pistolí | foto: Hybrid.cz

 

Baterie představuje čistý zdroj energie pro auta. Kromě toho je baterie ideálním prostředkem pro zálohování energie z obnovitelných zdrojů, například solárních elektráren. Tím by se mohly odstranit hlavní nedostatky alternativních zdrojů: nárazové přetěžování energetické sítě a to, že často vyrábějí energii v jiný čas, než ji spotřebitelé potřebují. Česká baterie navíc díky internímu chlazení elektrolytem zabere pouhý zlomek prostoru oproti nyní používaným systémům.

Procházkovi trvalo několik let, než sehnal kapitál pro přerod unikátního nápadu v realitu. Nakonec se to povedlo díky spojení s investory a založení společnosti HE3DA. Hlavním mecenášem českého vynálezu výjimečné baterie se stal bohumínský podnikatel Radomír Prus.

Ten zatím investoval do vývoje a výroby baterie miliony eur. Prus je zastáncem toho, aby se výjimečný nápad udržel pod kontrolou původních investorů. „Nebudeme tedy platit masovou výrobu, ale prodávat technologie a prodávat za licenční poplatky patent,“ popisuje ambiciózní plán.

Při pobytu na Seychelských ostrovech koupil Prus vrak, který se potápěl v nedalekém zálivu, a s pomocí několika keňských dělníků a italských techniků loď pod názvem Dream Angel opravil. Chtěl loď udělat maximálně soběstačnou, proto na střechu umístil solární panely. Zjistil ale, že sehnat baterii, která má dostatečnou kapacitu, aby energii ze slunce uchovala, je skoro nemožné.

Radomír Prus (vpravo) s ministerským náměstkem. V popředí pak původní prvotní prototypy baterií HE3DA | foto: Hybtid.cz

 

Sehnal si kontakt na dr. Procházku, o kterém četl v odborných médiích, a zavolal mu, ať pošle nějaký prototyp. „Tušil jsem, že funkční baterie mohou být ‚druhé kontaktní čočky’. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal. Bez smlouvy, nebyl čas. Jen jsme si volali a psali maily,“ popisuje začátky Radomír Prus.

Úspěch Procházkova článku spočívá zejména v odlišném způsobu výroby. Zatímco nynější lithiové baterie se vyrábějí z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, Procházkova baterie má vlisované články ne vertikálně, ale horizontálně formou tabletek do rámu.

Má tak dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, pojme mnohem více elektrické energie než ty dnešní, dá se rychleji nabít a vyrobit levněji. Je nejbezpečnější lithiovou baterii na světě – nehoří ani neexploduje.

Dnes otevřená linka ukázala, že baterie lze vyrábět sériově. Má roční výrobní kapacitu 10 MWh. Společnost HE3DA se ale chce zaměřit primárně na řešení šitá na míru klientům. Typově klient specifikuje své požadavky na baterii a ta mu bude dovyvinuta včetně výrobní linky. Český patent zůstane v českých rukou.

Pražská technologická linka bude sloužit jako základ pro stavbu větší linky 30 MWh/ročně, která se od ledna 2017 začne stavět v již existující hale v Horní Suché. Po dokončení povolovacího procesu bude v lokalitě Horní Suchá stavba nové haly o velikosti 10.000 m2. Cílem je postavit elektromobil, elektrobus a nejlépe i elektro TIR fungující na bateriích HE3DA.

Jan Horčík

Zdroj: hybrid.cz