Unikátní hvězdicové letecké motory vznikají už několik let v malé dílně Pravoslava Vernera z Vikýřovic. Jde o jediné místo na světě, kde se dnes ve stejném rozmezí hmotnosti a výkonu vyrábí. Zájem o ně mají například v Německu, první už ale míří i do Ameriky.
Výrobce hvězdicových leteckých motorů ze Šumperska Pravoslav Verner s ukázkou své práce. | foto: Vojtěch Bílý,5plus2.cz
Než Pravoslav Verner vyrobil svůj první hvězdicový motor pro letadla, vedla k tomu dlouhá cesta. S podnikáním navíc začínal v době, kdy se to ostatním lidem zdálo takřka nemožné.
„Bylo to ještě za totality, v roce 1985 jsem začal ve své dílně opravovat motory vozů Mercedes,“ vzpomíná na své začátky Verner. Několik let mu to k obživě stačilo, na nedostatek zakázek si nestěžoval.
„Ve čtyřech lidech jsme dokázali celý motor rozložit a zase složit za dopoledne. S tím, jak se ale hranice stále více otevíraly, tak si lidé kupovali novější auta s jinými motory, a to už se moc nevyplatilo opravovat. Vášeň pro motory mi ale zůstala, a tak jsem zkusil přejít na ty pro letadla,“ vypráví Pravoslav Verner.
Zkoušení motorů? Odrovnal jsem klidně i tři za týden
V roce 1993 se tak dovzduchuvzneslo první letadlo poháněné motorem z dílny ve Vikýřovicích.
„Jsou za tím stovky hodin, strávené nejdřív u výkresu, ale potom hlavně v dílně. Než jsem měl první motor hotový, trvalo to asi tři roky,“ popisuje muž, který se nebojí vlastní motory osobně zkoušet i v kokpitu letadla. A nebylo to vždy snadné.
„Třeba jsme motor nahodili, tři minuty běžel, pak v něm zarachotilo a bylo po něm. Odrovnal jsem jich spoustu, klidně i tři za týden,“ vzpomíná Verner. Náročný je však vývoj motorů nejen po stránce technologické, ale hlavně finanční.
„V podstatě vše, co jsem vždycky vydělal, jsem vzápětí zase vrazil zpátky do firmy. Beru to ale hlavně jako koníček, uživit se tím moc nedá. Je ale důležité vyvinout vždy něco, co na trhu chybí. A tím podle mě byly hvězdicové motory,“ popisuje Verner.
Hvězdicový motor vítězí v poměru váhy a výkonu
Na začátku stály právě hvězdicové motory, využívané v letadlech v meziválečném období.
„Dnes je děláme jen my a potom nějací Australané. Ty ale nebereme jako konkurenci, protože váhově ani výkonově zdaleka nesplňují to, co my jsme udělali hned na první pokus,“ říká Verner.
Největší výhodou hvězdicového motoru je podle něj hlavně poměr mezi jeho váhou a výkonem.
„A také spolehlivost. Když mi v sedmiválcovém motoru za letu jeden odejde, tak to poznám jen já, ale nikdo jiný si toho ani nevšimne. A když odejdou tři, tak pořád krásněletím, výkon mám dostatečný.“
„Když motor osolím, je to jako z jiného světa“
V současnosti vznikají ve Vikýřovicích hlavně sedmiválcové motory. Zájem je o ně nejen mezi milovníky historických letadel.
„Dáváme je třeba do ultralightů. Dnes jsou všechny vesměs stejné, zato když já přiletím na slet, hned se za mnou každý divák otočí. Padesát ultralightů bude tak podobných, že je to jako přijít se podívat na škodovky před supermarket. Letadlo s hvězdicovým motorem je něco jiného, když motor osolím, je to jako z jiného světa,“ vysvětluje Verner, který si pamatuje i svůj první ostrý let s novým motorem.
„Bylo to 26. srpna 2013, když jsem letěl na olomoucký letecký den. Musel jsem si vyrobit i vlastní letadlo, protože nám nikdo to své nechtěl půjčit na osazení tímto motorem. Takže jsme u nás svařili železnou kostru a udělali dřevěná křídla. Což bylo hodně náročné, křídla jsme dělali snad půl roku. Každé musí vydržet zkoušku zatěžkáním 700 kilo,“ popisuje další nelehký úkol Verner.
A rovnou přiznává, že při prvním letu měl velký strach, zda bude všechno fungovat, jak má.
„A strach mám vlastně vždycky, když jdu do letadla. I když spíš je to respekt,“ vysvětluje muž, o jehož motory roste zájem.
„Zatím jde většina do Německa, není to totiž zrovna levná záležitost. Jeden motor vyjde na 12 tisíc euro. Teď chystáme dva motory i do Ameriky, takže věřím, že brzy se to rozjede do celého světa.“