- Loštická firma ZLKL vozidlo po Česku a Francii nově nabízí také ve Velké Británii, Švýcarsku a v Itálii a má podle ní celosvětový potenciál.
- Čtyřkolka má přední otvírání a umožňuje najetí s invalidním vozíkem. Chystá se vývoj lehké varianty, kterou by mohli řídit lidé už od 15 let.
- Loni v bývalé tvarůžkárně vzniklo 12 vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. Do pěti let jich firma chce prodávat 2000 ročně.
Loštická strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se svým speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Brzy má být k dostání celkem v pěti evropských zemích a podle výrobce má celosvětový potenciál. Unikátní čtyřkolka umožňuje handicapovaným najetí s invalidním vozíkem přes přední dveře a vyznačuje se relativně nízkou cenou.
Od loňska firma svůj vynález nabízí v Česku a ve Francii. V minulém týdnu přepravila první kusy vozítek také svým partnerům ve Velké Británii, Švýcarsku a v Itálii.
Auto, které je z pohledu úřadů těžkou čtyřkolkou, umožňuje díky přednímu otevírání najet dovnitř s invalidním vozíkem. "Tím přináší samostatnost i vozíčkářům, kteří mají problém s přesedáním do běžného auta," vysvětluje Ladislav Brázdil, ředitel projektu. Základní model Elbee stojí okolo 700 tisíc korun s DPH a podle Brázdila ve světě nemá konkurenci.
"Je to produkt, který na trhu chybí. Proto má projekt nesmírně velký celosvětový potenciál. Podobná vozidla zatím vznikají přestavbou běžných aut, což vyjde mnohem dráž," vysvětluje Brázdil.
Po dlouhých jedenácti letech vývoje firma prodala první dva vozy českým zákazníkům. V roce 2015 už v bývalé loštické tvarůžkárně vzniklo dvanáct vozidel, letos by jich mohlo být až 50. "Vše záleží na tom, jak se povede našim novým partnerům," vysvětluje Brázdil.
Například od britského distributora už má pozitivní ohlas. "Během návštěvy veletrhu volali a vynadali nám, že kvůli zájmu o Elbee neměli ani čas dojít si na oběd," směje se ředitel. Ve všech třech zemích ale partneři musí nejprve vozidlo nechat schválit od místních úřadů. Ve Francii proces homologace trval půl roku.
Brázdil zvolil spolupráci s partnery jako rychlejší a levnější variantu vstupu na zahraniční trhy. "V každé zemi je potřeba mít mimo jiné zázemí pro úpravy vozidel na míru zákazníkům i servisní síť. To by pro nás byly nesmyslně velké výdaje," vysvětluje postup ředitel. I v tuzemsku dává ředitel přednost spolupráci B2B před přímým kontaktem se zákazníky.
Aktuálně jedná o partnerství s autoškolou pro vozíčkáře. Prozradil, že do pěti let by chtěl prodávat 2000 vozidel ročně.
Zahraničním prodejům nahrávají vstřícné podmínky pojišťoven, které často zákazníkovi po úrazu proplatí celou částku. V Česku lze podle Brázdila získat od pojišťoven v ideálním případě až 450 tisíc korun, záleží však na situaci žadatele.
Hledá se druhý investor
I kvůli velkým šancím malého vozítka na světovém trhu se otec se synem rozhodli oddělit Elbee z mateřské firmy do samostatné firmy Elbee Mobility. "Proces rozdělování stále probíhá, ale během několika měsíců už výrobcem Elbee bude čistě Elbee Mobility," říká čtyřiatřicetiletý ředitel.
V nové společnosti má podíl Ladislav Brázdil, jeho dva synové a pětinu drží strategický investor. "Jde o rodinného přítele, který má v Českých Budějovicích stavební firmu. Díky jeho investici 20 milionů budeme moci urychlit zavedení sériové výroby a vylepšit marketing," říká Brázdil mladší.
Ředitel dodává, že firma shání i druhého investora. Jeho finance by využili na zavedení joysticku jako varianty řízení vozidla a také na vývoj Elbee jako lehké čtyřkolky. Tu by pak mohli řídit lidé už od 15 let a například ve Francii i lidé bez řidičského průkazu.
Aktuálně je pro řízení Elbee potřeba řidičský průkaz B1 či běžný B. Vozidlo může i na dálnici, jeho maximální rychlost je však 80 km/h. Vozíčkář za sebou může svézt i další osobu.
Benzinový motor od italského výrobce má objem 300 ccm a výkon 12,5 kW. Firma také vyvinula prototyp Elbee poháněného elektřinou, zatím ale čeká v garáži. "Elektřina je budoucnost, ale trh ještě není připravený. Z hlediska komponentů i zákazníků," říká Brázdil.
Zdroj: Ihned