Revoluce v bezpečnosti cyklistů: neviditelná přilba na kolo

Bezpečnost cyklistů v dopravním provozu je často diskutovanou otázkou. Cyklisté nemají kolem sebe karosérii, která by je chránila jako řidiče automobilů, a při srážce jsou proto právě lidé na jízdních kolech nejvíce ohroženi. Revoluční řešení, které může přispět k bezpečnosti cyklistů a snížit riziko poranění hlavy, představily dvě švédské studentky...

„Když náš profesor poprvé slyšel o nápadu neviditelné přilby, řekl jen, že si musí sednou," smějí se Anna Haupt a Terese Alstin. Obě studentky designu začaly před sedmi lety pracovat na projektu funkční a bezpečné cyklistické přilby, kterou ale málokdo vidí.

Nápadu se studentky zhostily poté, co ve Švédsku bylo zavedeno povinné používání cyklistických přileb pro děti do patnácti let a začalo se diskutovat o zavedení této povinnosti i pro dospělé cyklisty. Tradiční přilby jsou ale pro mnohé cyklisty špatně přijatelné a proto chtěly Anna Haupt a Terese Alstin vymyslet přilbu z netradičních materiálů, která by byla alternativou k těm tradičním.

Po letech výzkumu, vývoje a inovací představily designérky Hövding – límec, který se upíná kolem krku a v případě pádu nebo nárazu je naprogramován k vystřelení jakéhosi airbagu, který cyklistu ochrání před poraněním hlavy. My jsme vám Hövding představili na stránkách kolo.cz již před třemi lety, ale od té doby se již mnohé změnilo. Zdaleka už totiž nejde jen o vědecký projekt, protože produkt je již k dostání v některých obchodech v Evropě. V ČR zatím nikoliv, ale v sousedním Německu již ano.

Hövding je vyroben z voděodolné tkaniny a prodávat se bude v několika barvách a stylech. Nabíjení přístroje v jeho útrobách probíhá přes micro USB port a límec je vybaven tlačítkem on/off a LED diodami, které signalizují zapnutí či vypnutí a stav baterie. Při situaci, kterou límec vyhodnotí jako ohrožující, se z límce nafoukne s využitím bombičky s héliem ochranná "kapuce". Celé to trvá jen zlomek vteřiny. Díky databázi pádů čítající tisíce situací je zajištěna správná funkce systému tak, aby se airbag neaktivoval třeba jen při pouhém ohlédnutí se přes rameno.

Zdroj: kolo.cz