Koncepty autonomních vozů se objevují čím dál častěji a nejprve budou v praxi využívány v kontrolovaných podmínkách. Pro takové použití přichystalo Volvo koncept tahače Vera, který ani nemůže mít řidiče. Nemá totiž kabinu.
Vývoj autonomních vozů neustává. Řešit se však musí obrovské množství problémů, a proto se dá čekat nasazení autonomních vozidel nejprve tam, kde jsou více kontrolované podmínky a méně nenadálých událostí. Příkladem mohou být různé přístavy, skladiště a obecně přeprava na krátké vzdálenosti např. mezi logistickými centry, tedy nikoli v běžném veřejném provozu nebo jeho jednodušších variantách. Pro takové nasazení představila společnost Volvo svůj koncept Vera.
V tomto případě půjde o ucelený systém nákladních vozidel i řídících center, takže řidič zde nebude mít žádné místo, a to dokonce ani jako záloha. Není zde totiž dokonce ani kabina. Vypadá to velmi netradičně, technicky i moderně, na druhou stranu aerodynamika dostane asi docela na frak. Vůz bude poháněn na elektřinu, což má zajistit tichý a bezemisní provoz (myšleny emise při jízdě, nikoli však v celém řetězci včetně výroby energie). Díky tomu nebude takový problém s hlukem při zásobování v nočních hodinách.
Samozřejmostí bude připojení na cloud a komunikace s ním, díky čemuž bude mít operátor lepší přehled o vozech daného logistického centra na cestě, stavu jejich baterií a nákladu, systém bude umět také lépe plánovat pohyb vozidel pro co největší plynulost. Výhodou nového systému je i to, že je kompatibilní s dnešními návěsy. Každopádně jde jen o koncept a zatím je těžké odhadovat, kdy a zda vůbec se bezkabinové tahače objeví na silnicích.
Zdroj fotografií: volvotrucks.com
Zdroj: svetmobilne.cz