Vědci z Fakulty strojní ČVUT si dali za cíl zlepšit efektivitu spalovacího motoru a snížit jeho emise. Chtějí toho dosáhnout pomocí vodíku přidaného k běžným fosilním palivům. I auta na benzin nebo naftu by se tak do budoucna mohla přiblížit plnění stále přísnějších emisních limitů.
V Evropě se emisní limity pravidelně zpřísňují a pro běžné motory na benzin nebo naftu jsou stále obtížněji dosažitelné. Jednou z cest, jak jim mohou automobilky vyhovět, je vývoj hybridních motorů nebo elektromobilů.
Vědci z fakulty strojní se ale snaží nabídnout další alternativu. Chtějí vylepšit efektivitu spalování v běžném spalovacím motoru. A to tak, že do jeho pracovního cyklu přidají malé množství extrémně hořlavého vodíku.
„Spalujeme extrémně chudé směsi a jsme schopni snížit emise škodlivin včetně oxidu dusíku a výrazně snížit až o desítky procent emise CO2 při použití stávajících fosilních paliv,“ uvedl odborný asistent Ústavu vozidel a spalovacích motorů z Fakulty strojní ČVUT Jiří Vávra.
Chudá směs znamená, že se do válce motoru dodává jen velmi málo paliva. Aby i přesto vzplanulo, zajistí právě přidaný vodík.
„Na místě klasické zapalovací svíčky v těchto místech umístíme předkomůrku, která je naplněná velice hořlavou zápalnou směsí, a ta je schopná vysoce efektivně prohořet zbytek náplně válce a tím snížit emise a zlepšit účinnost motoru,“ přibližuje Vávra.
Děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek k tomu řekl: „Kolegové přinesli cestu, jak pro spalovací motory dál snížit emise pod dnešní normy, což se zdálo, že už není možné“.
Nový postup zatím vědci ověřují jen na zkušebním jednoválci. Skutečné auto s takovým motorem by rádi měli do pěti let.
Zdroj: ct24.ceskatelevize.cz
Ilustrační foto: pixabay.com