Vědci zkoumali, jak řidiči pracují s nejnovějšími technologiemi

Asistenční systémy řidičů neznamenají automaticky záruku bezpečnosti dopravního provozu. Prokázali to v šetření odborníci z Univerzity Palackého a Akademie věd ČR, kteří vytvořili nový výukový systém pro řidiče, autoškoly i prodejce automobilů.

V rámci projektu Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech zmapovali odborníci z FF UP a Ústavu teorie informace a automatizace Akademie věd ČR, jaký pozitivní i negativní dopad mají na dopravní bezpečnost asistenční systémy. Jedná se například o adaptivní tempomat, systém varování před čelní srážkou či vyjetím z pruhu, hlídání slepého úhlu, detekce únavy řidiče, parkovací asistent nebo navigace.

„Zjistili jsme, že nově vyvíjené inteligentní systémy nemusejí zvýšit dopravní bezpečnost. Teorie kompenzace rizika říká, že řidiči počítají při jízdě s určitou mírou rizika. Pokud je zavedeno nějaké bezpečnostní opatření, může se stát, že se přizpůsobí a začnou se podvědomě chovat více rizikově. Typickým příkladem je prvek ABS,“ řekl Matúš Šucha, vedoucí katedry psychologie FF UP a zároveň vedoucí projektu. Příliš informací z inteligentních systémů může podle něj pozornost řidiče a jeho bezprostřední reakce výrazně ovlivnit.

Cílem rozsáhlého výzkumu odborníků z UP a AV ČR bylo vyvinout výukové materiály pro řidiče a zlepšit tak dopravní kulturu v zemi.

„To se podařilo. Výsledkem naší práce je efektivní a znalostní základ, který mohou využívat k informačním kampaním státní instituce, autoškoly i výrobci automobilů.  Tyto kampaně by měly zavádění asistenčních prvků do systémů automobilů provázet. Jejich tvůrcům i všem ostatním dáváme již nyní k dispozici unikátní interaktivní výukový software, výuková videa, příručku pro výuku v autoškole i řadu informací pro prodejce automobilů,“ dodal dopravní psycholog z UP.

Projekt Adaptace člověka na asistenční systémy pro řidiče v motorových vozidlech vznikal ve spolupráci katedry psychologie FF UP a Ústavu teorie a informace AV ČR. Výzkum, jehož se účastnilo 526 osob různého věku, finančně podpořila Technologická agentura ČR. Více ZDE.

Autor: Milada Hronová
Zdroj: upol.cz
Úvodní foto: pixabay.com