České mozky zazářily v Las Vegas. Mezi největšími technologickými giganty

V americkém Las Vegas se konal zkraje ledna největší veletrh spotřební a výpočetní techniky na světě CES 2018. Na letošním ročníku bylo výjimečné především to, že mezi novými výrobky známých technologických gigantů, zazářil také rekordní počet českých výrobců.

V minulých ročnících byly k vidění tak maximálně jeden či dva české projekty. Alespoň v rychlosti připomeňme českého fotografa a cestovala Jana Březinu, který se v minulých letech se svým projektem dokonce dostal mezi 50 nejúspěšnějších aplikací konference AppNation, která je součástí veletrhu CES.

Letos se však na akci ukázalo hned sedm zajímavých projektů, jež se zrodily v českých luhách a hájích. Prezentovala se zde například společnost HE3DA, která chce udělat díru do světa s revoluční baterií určenou pro skladování velkého množství energie. Tu by mohly jednou používat energeticky soběstačné budovy a elektromobily.

Akumulátory HE3DA; FOTO: Miloslav Fišer, Novinky

 

Bez nadsázky se dá říci, že český vědec Jan Procházka nejpodstatnější části baterie překopal od samého začátku. V současnosti se totiž lithiové baterie vyrábějí z tenkých elektrod, které mají podobu kovových fólií. Na nich je pak nalepena aktivní vrstva. Všechny tyto části jsou skládány vertikálně.

Akumulátor z českých dílen, který je mimochodem 100% recyklovatelný, má však vlisované jednotlivé články horizontálně, a navíc ve formě tablet zasazených do kovového rámu. V praxi tak má dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, díky čemuž dokáže pojmout mnohem více elektrické energie než současná řešení.

Zacíleno na sportovce i zvířata

Především sportovní nadšence pak zaujala společnost Sense Arena. Ta vyvíjí aplikace pro virtuální realitu, které je možné použít při profesionálních trénincích. Zajímavé je na ní to, že na rozdíl od většiny podobných systémů se tento projekt zaměřuje místo svalů na mozek.

Cílem jednotlivých aplikací – a sledování výkonů jednotlivých sportovců při trénincích – je rozvoj kognitivních procesů jednotlivců. Například pozornosti, rozhodovacích schopností či odhadů situací. Zároveň ale aplikace mají sloužit ke snižování reakčního času či ke zlepšení prostorové orientace v krátkém čase.

Aplikace podle tvůrců pomohou také s řetězením pohybových dovedností a s rozvojem rytmických schopností. V současnosti Sense Arena spolupracuje například již s hokejisty z Liberce. Už nyní se však chystají i aplikace pro další sportovní disciplíny – například basketball.

O průlom v oblasti péče o čtyřnohé miláčky se v Las Vegas snažila společnost ActiJoy. Ta se soustředí na vývoj nositelného příslušenství pro psy a kočky. Ty – podobně jako například fitness náramky u lidí – dokážu sledovat jejich aktivitu a zdravotní kondici. Na veletrhu CES ukázali tvůrci z ActiJoy také chytrou misku na vodu a žrádlo, která se podobně tako nositelné příslušenství dá připojit na dálku k chytrému telefonu.

Digitální obrazy a softwarové vychytávky

FrameXX zase lákalo na digitální fotoobrazy, které jsou díky stylovým rámečkům a kvalitnímu displeji jen velmi těžko rozeznatelné od skutečných uměleckých děl. Je na nich možné zobrazit nejen fotografie, ale například i videa. Ty je navíc možné do digitálních obrazů odesílat bezdrátově z mobilních zařízení.

Zjednodušit používání moderních přístrojů se snaží pro změnu podnik Oscar Senior. Ten vyrobil softwarovou nástavbu pro počítačové tablety a smartphony, která by měla zjednodušit používání těchto zařízení starším jedincům. Relativně složitý operační systém Android a iOS je díky ní intuitivní a přehlednější.

S dalšími aplikacemi se předvedly také společnosti ApuTime a 2realistic. První zmiňovaná ukázala řešení pro snadnou a efektivní správu projektů, druhá pak vsadila na tzv. Web/VR/AR konfigurátor. Jde v podstatě o prostředí, s jehož pomocí je možné snadno navrhovat interiéry, prohlížet graficky náročná schémata v prostředí virtuální či rozšířené reality a konečně pro nejrůznější VR helmy také vytvářet obsah – a to klidně i hry.

Zdroj: novinky.cz