Česká technologie a britský kapitál vyvinuly brýle pro virtuální realitu. A porážejí Facebook

  • Česká firma Quanti a britská Delion představily v Londýně zařízení pro virtuální realitu. Se 4K rozlišením a dalšími parametry, které dalece převyšují známou konkurenci.
  • Vývoj speciálních brýlí stál milion dolarů, investoři jsou do rozvoje nově vzniklé společnosti Infinitus Global a zařízení Infinitus Prime tVR připraveni dát dalších 6 milionů dolarů.
  • Nápad vznikl před lety tak, že šéfovi českého Quanti se nelíbila kvalita brýlí pro virtuální realitu, které používali návštěvníci jeho turistické atrakce Fly Prague.
V luxusním londýnském hotelu Bulgari v blízkosti Hyde Parku, kde se sešly desítky zástupců firem z IT průmyslu, jako je IBM či Arrow, a světových médií, stojí v centru pozornosti tajemná krabička a dva muži.

Tím prvním je Marek Polčák, tím druhým Howard Thompson. A za chvíli představí něco, o čem sami tvrdí, že je zdaleka nejlepším zařízením pro virtuální realitu, jaké dnes existuje.

Vraťme se ale z pátečního dopoledne o tři roky nazpět. Polčák, IT vývojář a šéf firmy Quanti, provozuje mimo jiné virtuální leteckou tour Prahou. Fly Prague vypadá tak, že si sednete do křesla, které simuluje pozici ve vrtulníku, na hlavu nasadíte speciální brýle – dříve značky Oculus Rift, donedávna pak ještě od značky VR Union. A těšíte se ze zajímavého zážitku sledování Prahy shora.

„Nelíbily se mi ale možnosti těch zařízení pro virtuální realitu, rozlišení ani další parametry. Uměl jsem si představit, že budou lepší,“ popisuje Polčák. Se svým týmem proto začal pracovat na vlastním řešení.

Desítky „ajťáků“ použily vše, co se naučily při spolupráci s firmami, pro něž zpracovávaly dílčí hardwarové i softwarové zakázky od Procter & Gamble po Jablotron.

„Pořád jsme to ale brali jen jako jeden z dílčích projektů, jednu z dílčích činností,“ poznamenává Polčák. Nicméně začal přemýšlet o rozšíření své firmy Quanti jako takové. Spojil se s agenturou Czech Trade, s českou ambasádou ve Spojeném království. „Londýn jako Mekka obchodu se mi zdál jako dobrý start,“ říká.

„A my jsme velmi nakloněni všem podobným partnerstvím, zvlášť v takto moderním a inovativním odvětví,“ dodává velvyslanec České republiky ve Velké Británii Libor Sečka.

V Londýně Polčák díky kontaktům tamní pobočky Czech Trade narazil na Howarda Thompsona. „Nejdřív jsme řešili všechny možné větve byznysu Quanti, přemýšleli, co by bylo zajímavé z globální perspektivy. Jednoznačně mě zaujalo řešení zobrazení virtuální reality,“ vzpomíná Thompson na setkání, které se událo zhruba před rokem. V tu dobu měl Thompson za sebou už řadu úspěšných investic.

Nejčerstvěji po dvou letech rozvoje například prodal službu pro zpracování plateb Mobile Money Network za 30 milionů liber. Jeho skupina Delion se také mimo jiné zabývá pořádáním velkých kongresů po světě.

Za rok spolupráce Thompson s Polčákem do vývoje oné „tajemné krabičky“ – Infinitus Prime tVR, vložili milion dolarů. V Quanti na tento projekt vyčlenili ze čtyř desítek pracovníků zhruba polovinu. A další lidé začali pomáhat z Londýna.

Od televizí po univerzity

V hotelovém sále se zatmělo, začala hrát podkresová hudba a hlas jako od Dartha Vadera, který doprovází prezentaci, představuje Infinitus Prime jako něco, co tu nebylo, není a dlouho ani nebude.

Až na jeden obrázek srovnání s konkurenčními značkami se ale oba pánové snaží konfrontaci s lídry trhu a především Riftem, nově ve vlastnictví Facebooku, od nějž se do budoucna čeká asi nejvíc, vyhnout. Na druhou stranu Polčákova Quanti v minulosti třeba právě i značce Oculus Rift, ještě než ji spolkl Facebook, některé komponenty a řešení dodávala.

„Dosud jsme tu věc nikde neprezentovali, nikde se ji nesnažili prodat, přesto jsme už doteď uzavřeli kontrakty na prodej 5500 kusů desítkám subjektů od americké společnosti provozující IPTV po univerzitu v Japonsku. Jen za posledních 24 hodin evidujeme 300 objednávek,“ tvrdí Thompson. I to má dokázat, že nejde o tuctovou věc.

Polčák navazuje technickými parametry, které mají výjimečnost Infinitus Prime ještě zdůraznit: „Přelomové je to, že je možné k jednomu počítači, notebooku či jakémukoliv dalšímu zařízení připojit víc těchto brýlí, to dosud nikdo z konkurentů nenabídl. Rozlišení 5120 na 1440, ekvivalent víc než 4K je také unikátní,“ upozorňuje.

Úhel perspektivy, kterou člověk se zařízením na hlavě má, je 140 °, Polčákův tým ale údajně pracuje na rozhledu až 170 °, přičemž lidské oko kouká do prostoru otevřeného na 160 °.

Oba zdůrazňují, že jde o zařízení určené spíš pro užití v byznysu, pro videokonference lidí ve firmách, pro televizní a zábavní průmysl, pro školy, víc než pro domácí potřebu. Ostatně s cenou 3000 dolarů se dost soukromých uživatelů zatím eliminuje.

V ceně se nicméně odráží i to, že Infinitus Global je připravena se zájemci konfigurovat nastavení zařízení, takzvaně ho customizovat dle přání zákazníka.

Na své další plány je firma Infinitus Global připravena otevřít v řádu několika týdnů investiční kolo, v němž chce poptávat 6 milionů dolarů. „Zájemce už máme,“ podotýká Thompson.

Vlastní obsah – ne

Oba se shodují a věří, že zhotovili zařízení připravené na budoucnost. Klíčový pro každý takový nástroj pro zobrazování virtuální reality je samozřejmě obsah. Toho s rozlišením 4K, pravda, zatím moc není. „Byli bychom výhledově připraveni asi poměrně bezbolestně i na 8K, 16K,“ dodává Polčák. Do tvorby vlastního obsahu se ale firma zatím příliš pouštět nechce.

Podle zájmu a dotazů zástupců renomovaných firem v IT oboru, kterými Polčáka s Thompsonem zasypali, to vypadá, že Infinitus Prime má dobře „našlápnuto“.

A i když je zatím projekt do jisté míry v plenkách, může mít před sebou zářnou budoucnost. Už třeba jen proto, že jakýchkoliv konkurentů v oboru by člověk napočítal spíš jednotky než desítky. Přitom virtuální realita a její zobrazení je žhavým tématem.

Velikost trhu se zařízeními zobrazujícími VR podle odhadu poradenské společnosti Digi-Capital dosáhne letos 16 milionů kusů celosvětově, v roce 2020 by to mělo být už 200 milionů. Tržby oboru za čtyři roky pak mají přesáhnout 20 miliard dolarů.

Zdroj: Ihned